Huisregels
- Patiënten dienen zich te legitimeren bij de eerste afspraak via een geldig legitimatiebewijs, zoals een paspoort, rijbewijs, ID-kaart of vreemdelingen document. Dit is een wettelijke verplichting, ook voor minderjarigen.
- Bij aanvang van het behandeltraject dient de patiënt een behandelovereenkomst te ondertekenen
- Wij vragen u voor de behandelingen een handdoek mee te nemen.
- De praktijk is niet verantwoordelijk voor uw eigendommen.
- Binnen de praktijk (wachtkamer, behandelruimten en oefenzaal) mag niet worden gerookt.
- In geval van calamiteiten dient u de instructies van het personeel en/of de hiertoe bevoegde instanties zoals de politie, brandweer e.d. op te volgen.
- De fysiotherapeuten in Mierlo en Geldrop die werkzaam zijn binnen onze praktijk staan geregistreerd in het Centraal Kwaliteitsregister van het KNGF.
- Om te weten of uw verzekering fysiotherapie vergoedt, is het verstandig uw polis goed door te lezen of om contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.
De tarieven die wij hanteren zijn overeenkomstig de contractuele afspraken met de zorgverzekeraars. Bij overschrijding van uw budget in de aanvullende verzekering van uw zorgverzekeraar hanteren wij onze praktijk tarieven. Deze worden door ons of door uw zorgverzekeraar bij u in rekening gebracht. De tarieven kunt u vinden in de info map in de wachtruimte en op onze website
De declaraties voor zorgverzekeraars waarmee wij een overeenkomst hebben worden digitaal naar de zorgverzekeraar verstuurd. Voor diensten die buiten de zorgverzekeringswet vallen, zoals bijvoorbeeld sportmassage, ontvangt u een nota.
Indien u verzekerd bent bij een zorgverzekeraar waarmee wij een overeenkomst hebben, dan brengen wij het tarief dat met uw verzekeraar is overeengekomen in rekening. Wij streven ernaar met alle ziektekostenverzekeraars een overeenkomst af te sluiten. In sommige gevallen wordt er in een jaar geen overeenkomst afgesloten, vraag dit voor de zekerheid na bij een medewerker van onze praktijk.
Voor patiënten die verzekerd zijn bij een zorgverzekeraar waarmee wij géén overeenkomst hebben of niet aanvullend zijn verzekerd, brengen wij onze eigen tarieven in rekening. De prijslijst is te vinden in de info map in de wachtruimte en op onze website. Voor 2024 hebben wij met alle zorgverzekeraars een contact afgesloten.
Wanneer u aanvullend verzekerd bent worden de kosten rechtstreeks bij uw verzekeraar gedeclareerd.
Aan- en afmelden afspraken
Aanmelden
Bij aanmelding wordt er gevraagd naar uw NAW gegevens, uw verzekering en, indien van toepassing, de verwijsbrief.
Het is van belang dat u duidelijk aangeeft om welke klacht het gaat en of u specifiek behandeld wilt worden door een gespecialiseerde fysiotherapeut.
DTF
Sinds 2006 is de fysiotherapeut direct toegankelijk voor een screening en aanvullend beleid, hetgeen betekent dat een verwijzing van een huisarts of specialist niet noodzakelijk is.
Wat kunt u verwachten van uw eerste afspraak
U neemt plaats in de wachtkamer en wordt op de afgesproken tijd door de fysiotherapeut opgehaald. De fysiotherapeut vraagt u enkele persoonsgegevens zodat een behandeldossier aangemaakt kan worden. Hierna wordt u gevraagd naar uw gezondheidsprobleem. Meestal wordt dit gesprek gevolgd door een onderzoek. Het intake gesprek en onderzoek zal ongeveer 30 minuten in beslag nemen.
Naar aanleiding van de resultaten uit dit onderzoek zal een behandelplan opgesteld worden. Dit behandelplan zal de therapievorm en het aantal behandelingen omvatten en zal met u worden besproken. Indien de tijd het toelaat zal de behandeling meteen worden gestart.
Afmelden
Indien een afspraak om welke reden dan ook niet door kan gaan, dient dit 24 uur voor de afgesproken behandeling gemeld te worden. Wanneer dit niet gebeurd zijn wij genoodzaakt om een deel van de behandelprijs bij u in rekening te brengen. Dit tarief vindt u in de info map in de wachtruimte en op onze website. In overleg kan bij ziekte of onvoorziene omstandigheden van deze regel worden afgeweken.
Privacyvoorwaarden
Privacyreglement
Met onze privacyvoorwaarden houdt de fysiotherapeut, om uw behandeling zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, een registratie bij van uw medische en administratieve gegevens. Op deze registratie is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing. Tevens werken wij volgens de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO).
Deze wet bevat regels met betrekking tot het doel van de registratie, de aard van de gegevens die worden geregistreerd, het beheer van de gegevens, de personen die toegang hebben tot die gegevens en het inzagerecht van de patiënt. Al deze zaken zijn in een reglement vastgelegd.
Reglement
Uiteraard gaat uw fysiotherapeut zorgvuldig met de gegevens om: daarom zijn, naast de bovengenoemde Wet op Persoonsregistraties, een aantal regels vastgelegd in een privacyreglement. Onderstaand is het reglement weergegeven:
Behalve de fysiotherapeut die u behandeld heeft ook een beperkt aantal andere personen toegang tot de gegevens die in de registratie zijn opgenomen. Dit zijn de andere fysiotherapeuten in de praktijk, eventuele stagiaires en administratief medewerkers. Al deze personen hebben een geheimhoudingsplicht.
U heeft het recht heeft om de gegevens die over u zijn vastgelegd in te zien. Indien u meent dat gegevens onjuist zijn vastgelegd kunt u de behandelende fysiotherapeut verzoeken deze te wijzigen.
Alleen gegevens die te maken hebben met de behandeling worden in het medisch dossier opgeslagen.
Gegevens van cliënten worden niet aan derden verstrekt, ook niet aan naaste familie. Gegevens worden pas vrijgegeven nadat de cliënt hiervoor toestemming heeft gegeven. Ook na overlijden worden de gegevens niet openbaar gemaakt.
Nadat de cliënt behandeld is, worden de gegevens zodanig gearchiveerd dat alleen de hierboven eerdergenoemde beperkte groep mensen deze gegevens in kan zien.
Indien u van mening bent dat de praktijk niet op de juiste manier met uw gegevens omgaat, kunt u dit, via de geldende klachtenregeling binnen de praktijk, kenbaar maken.
Betalingsvoorwaarden
Deze betalingsvoorwaarden zijn onlosmakelijk verbonden met de behandelingsovereenkomst tussen u als patiënt/cliënt en de fysiotherapeut.
Afspraken dienen 24 uur van tevoren geannuleerd te worden. Afspraken welke niet of te laat geannuleerd worden, zullen in rekening worden gebracht.
Betaling voor de fysiotherapeutische diensten geschiedt binnen dertig dagen na de factuurdatum. Na het verstrijken van dit termijn treedt verzuim in en staat het de fysiotherapeut vrij om zonder nadere ingebrekestelling incassomaatregelen te nemen. Daarnaast zal ook wettelijke rente worden gevorderd.
In geval van ingebrekestelling komen alle gemoeide kosten, waarvan ook de buitengerechtelijke kosten, ten laste van de patiënt/cliënt.
Indien de fysiotherapeut zich voor het betaalbaar stellen van declaraties wegens door hem geleverde diensten heeft verbonden aan een factoringsbedrijf, zullen de betalingsvoorwaarden van dat factoringbedrijf prevaleren.
Indien u onder bewindvoering/curatele staat bent u verplicht dit te melden bij aanmelding op de praktijk. Voor de start van het behandeltraject dient u schriftelijke toestemming van uw bewindvoerder te overleggen. Daarnaast worden de gegevens van uw bewindvoerder in ons administratie systeem opgenomen, zodat de nota direct gemaild of opgestuurd kan worden.
Klachtenregeling
Indien u niet tevreden bent of een klacht heeft over de bejegening door of behandeling van uw fysiotherapeut of een van de andere personeelsleden, kunt u dit melden aan uw fysiotherapeut of een van de maatschap leden (Femke Berkelmans en Evelien Mulder). Uw klacht zal worden behandeld conform de richtlijnen van het KNGF.